EMS A CELLULIT

Do problematycznych zmian skóry należy cellulit. Stanowi typowo kobiecą przypadłość i w niewielkim tylko odsetku może pojawić się u mężczyzn – z uwagi na odmienną budowę tkanki tłuszczowej. Charakteryzuje się nierówną powierzchnią skóry, wynikającą z nierównomiernego rozmieszczenia tkanki tłuszczowej, wody oraz produktów przemiany materii.

RODZAJE CELLULITU

Można wyróżnić trzy rodzaje cellulitu:
– tłuszczowy – występuje u kobiet o zbyt dużej zawartości tkanki tłuszczowej oraz borykających się z zaburzeniami przemiany materii. Powstaje na skutek gromadzenia się kwasów tłuszczowych w postaci małych grudek pod skórą. Występuje z reguły w okolicach ud, bioder i łydek, ale możne dotknąć także inne partie ciała. Do najważniejszych objawów należy zaliczyć ból oraz widoczne i wyczuwalne pod naporem ręki grudki.

– wodny – z reguły pojawia się u kobiet szczupłych i wiąże się przede wszystkim z nieprawidłową cyrkulacją krwi i limfy, nieprawidłową dietą bądź zaburzeniami gospodarki hormonalnej. Nagromadzone w organizmie toksyny nie są odprowadzane, co powoduje zatrzymanie wody w organizmie. Uwidacznia się w postaci obrzęku i pofałdowanej skóry po ściśnięciu.

– cyrkulacyjny – stanowi szczególnie problematyczny rodzaj cellulitu, który łatwo rozpoznać poprzez dotyk. Po palcami można bowiem wyczuć twarde i zbite grudki, które ponadto są bolesne. Zmiany skórne pojawiają się z reguły w okolicy ud i nad nimi. Powstaje na bazie zesztywniałych włókien kolagenowych, które otaczają tkankę tłuszczową.

WALKA Z CELLULITEM

Problem „pomarańczowej skórki” należy zwalczać na kilku poziomach. Po pierwsze warto zmienić dietę. Pomocne okazać się może spożywanie produktów nisko przetworzonych, np. mąki z pełnego przemiału, kasz, gotowanych warzyw, ryb, olejów roślinnych. Zaleca się w jadłospisie unikanie połączeń węglowodanów z białkami w jednym daniu. Istotne znaczenie ma także ograniczenie – a najlepiej całkowite usunięcie z jadłospisu – alkoholu, słodyczy, tłustych przekąsek (np. chipsów).
Wraz z odpowiednią dietą należy wdrożyć aktywność fizyczną. Najlepsze rezultaty dają działania skierowane na konkretne partie mięśni. Warto wybrać takie ćwiczenia, które pobudzą krążenie i poprawią metabolizm komórek.

TRENING EMS W ZWALCZANIU CELLULITU

Elektrostymulacja nerwowo-mięśniowa opiera się o wykorzystanie elektrycznych impulsów, które oddziałują bezpośrednio na neurony mięśni i przyczyniają się do równomiernych skurczy mięśni. Po ustąpieniu skurczu mięśnie się rozkurczają i powracają do wcześniejszego kształtu. Dzięki treningowi EMS można zastosować specyficzny – ukierunkowany na wybrane partie ciała – trening włókien mięśniowych, oparty o naturalne odruchy organizmu, jednak pobudzany sztucznymi (elektrycznymi) bodźcami z zewnątrz. Stymulowany do działania mechanizm skurczu mięśni poprawia ich metabolizm, a także przyczynia się do rozbudowy tkanki mięśniowej.

Im większa masa mięśniowa, tym więcej kalorii będzie spalać. Wobec tego mniej zostanie zużytkowanych na tworzenie tkanki tłuszczowej. Trening EMS poprzez rozbudowę tkanki mięśniowej skutecznie przyczynia się do spalania tłuszczu, a tym samym niweluje złogi tłuszczowe występujące między włóknami kolagenowymi i tworzące pofałdowaną, ”pomarańczową skórkę”.

Ponadto trening EMS przyczynia się do poprawy krążenia krwi i limfy. Wzmocnione mięśnie i poprawa ich pracy przyczynia się do lepszego przepływu płynów organicznych, dzięki czemu powstają obrzęki, które z kolei blokują lub znacznie utrudniają usuwanie z organizmu wody lub tkanki tłuszczowej.

Warto pamiętać, że przed podjęciem treningów EMS należy skonsultować się z lekarzem celem wykluczenia przeciwwskazań do stosowania tej metody ćwiczeń. Ponadto dla osiągnięcia pożądanego rezultatu ważne jest dokonanie zmian w nawykach. Rezygnacja z alkoholu, używek i słodyczy oraz produktów wysoko przetworzonych w połączeniu ze zdrową dietą i ćwiczeniami fizycznymi stanowi klucz do sukcesu w walce z cellulitem. Trening EMS może być stosowany jako element aktywności fizycznej w planowaniu zmian trybu życia.