EMS A BÓL PLECÓW

Do przyczyn wywołujących ból pleców można zaliczyć wiele czynników, głównie związanych z codziennymi nawykami bądź elementami prowadzonego trybu życia (np. siedząca praca, brak ruchu). Dolegliwości związane z bólem kręgosłupa lub mięśni pleców mogą dotknąć zarówno osoby młodsze, jak i w starszym wieku. Osoby borykające się często z tego rodzaju dolegliwościami, poszukują skutecznych i bezpiecznych rozwiązań, które pomogą im walce z bólem pleców. Coraz częściej wskazywana jest tu metoda treningu EMS. 

BADANIA UNIWERSYTECKIE

Na Uniwersytecie Medycznym im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu zostały przeprowadzone badania w celu ustalenia wpływu elektrostymulacji mięśni na dolegliwości bólowe pleców i kręgosłupa. Przeprowadzone zostały na grupie kobiet i mężczyzn, u których ból wspomnianych partii ciała wynikał z braku ruchu, siedzącej pracy, niepoprawnej postawy. W celu określenia czy trening przyniesie korzyści przeprowadzono 20 sesji ćwiczeń w technice EMS – 2 razy w tygodniu po 35 minut. Po zakończeniu ostatniej sesji wywiady z badanymi wskazały, że w grupie znacznie obniżyła się intensywność i częstość bólu oraz zmniejszyła liczba przyjmowanych środków przeciwbólowych. 

JAK DZIAŁA TRENING EMS?

Opiera się na pobudzeniu mięśni do skurczu i odpoczynku oraz odciążeniu kręgosłupa. Trening EMS to właściwie stymulacja impulsami prądu stałego i zmiennego o zmiennej częstotliwości. Dzięki wnikaniu w głębokie partie ciała możliwe jest zredukowanie dysbalansów mięśniowych, a także dotarcie do źródła problemu. Warto bowiem mieć na uwadze, że mięśnie, które objęte są oddziaływaniem negatywnych bodźców ulegają powolnemu niszczeniu, co wpływa na odczuwanie bólu pleców. Odczuwając dyskomfort często przyjmujemy pozycje, które przynoszą nam ulgę – okazuje się jednak, że to może prowadzić do pogłębienia patologicznych zmian. Dochodzi do napięcia mięśni, co z kolei ogranicza ruchomość tych partii ciała, a co za tym idzie mięśnie kurczą się i tracą moc, a wraz z utratą siły przez mięśnie kręgosłup musi znosić coraz większe obciążenia. Wobec tego stymulacja mięśni do kurczu i rozkurczu przez trening EMS wskazuje dobroczynne działanie w tym obszarze. 

CO RÓŻNI TRENING EMS OD TRADYCYJNYCH TECHNIK ZWALCZANIA BÓLU?

Jedną z najważniejszych różnic jest fakt, iż przy ćwiczeniach konwencjonalnych dobroczynnym oddziaływaniem objęte są wyłącznie powierzchniowe mięśnie. Elektrostymulacja dociera także do partii głębokich, które umożliwiają kręgosłupowi podparcie. Drugą bardzo istotną różnicą jest ingerencja w organizm. Niekiedy w konwencjonalnych technikach wykorzystywane są leki przeciwbólowe, które pomagają zwalczyć dolegliwości, jednak oddziałują negatywnie na układ pokarmowy. Przy treningu EMS nie trzeba przyjmować żadnych leków, a efekty są bardzo zbliżone do farmakoterapii. Jednak w żaden sposób organizm nie jest obciążany substancjami zawartymi w lekach. 

KIEDY WARTO ZASTANOWIĆ SIĘ NAD WDROŻENIEM TRENINGU EMS PRZY BÓLU PLECÓW?

– gdy często odczuwasz ból o poranku, zaraz po przebudzeniu, 
– gdy dolegliwości pojawiają się po dniu pracy,   
– gdy zmagasz się z problemem od dłuższego czasu i tradycyjna rehabilitacja nie przynosi skutków,       
– gdy obawiasz się kontuzji i nadmiernego obciążenia kręgosłupa,          
– gdy nie chcesz stosować nadmiernie długo farmakoterapii.      

Zalecamy jednak uprzedni kontakt i konsultację z lekarzem, żeby wykluczyć ewentualne choroby zwyrodnieniowe czy stany zapalne wymagające interwencji chirurgicznej. Należy także wystrzegać się prób samodzielnego treningu tą metodą. Pod okiem trenera personalnego ustawiane są bezpieczne parametr.